Dél-alföldi SZAK-TÁR létrehozása és működtetése

A projekt adatai:

  • A TÁMOP 5.4.4-09/2-B-2009-0008 számú Dél-alföldi SZAK-TÁR: szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakemberek szakmai támogató rendszerének létrehozása és működtetése a Dél-alföldi régióban

Főpályázó: Béthel Alapítvány
Pályázat száma: TÁMOP 5.4.4-09/2-B-2009-0008
A támogatás összege: 105.069.720 Ft.
Konzorciumi partnerek: Szegedi Kistérségi Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény, Szeged Megyei Jogú Városi Önkormányzat Bölcsödéi Dél-Alföldi Regionális Módszertani Bölcsőde, Szentesi Családsegítő Központ
Projekt időtartama: 2010. 09. 01 – 2012. 08. 31.


A projekt általános célja:

  • A régióban dolgozó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakemberek, illetve az e területeken tevékenykedő önkéntesek és laikusok ismereteinek, készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése. Konkrét cél a segítők munkája során felmerült igények alapján a Dél-alföldi SZAK-TÁR, szakmai támogató rendszer létrehozása a régióban, amely által megvalósul a segítő szakemberek, önkéntesek és laikusok személyiségfejlődése, erősödik a kompetenciájuk, fejlődik a szakmai tudásuk, és megelőzésre kerül a kiégésük.

Közvetlen célok:

  • elkészül 1 db szükségletfelmérés,
  • fejlődnek a szakemberek szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi ismeretei, készségei és kompetenciái,
  • létrejön 1 db diszpécserközpont,
  • létrejön 1 db, a jelen módszertani bázisokra épülő, szakmai támogató, segítő szolgáltatásokat nyújtó hálózat, regionális támogató centrum,
  • felkészített szakemberek a szakmai támogató szolgáltatásra,
  • elkészült 1 db regionális szakember adatbázis,
  • elkészült 1 db szakmai támogató szolgáltatások iránti igényfelmérés módszertanát tartalmazó dokumentum,
  • kidolgozásra került a szolgáltatástámogatás közvetítés módszertana,
  • minimum 3000 konzultációs óra megvalósult,
  • 2050 szupervíziós és/vagy coach óra került igénybevételre a célcsoport által,
  • szakembereknek nyújtott tréningek tekintetében minimum 10 tematika került kidolgozásra,
  • lebonyolított tréningek havi óraszáma minimum 64 óra,
  • minimum 25 db esetkonferencia került megvalósulásra,
  • a szolgáltatásokkal elért szakemberek aránya 30%,
  • a szolgáltatásokat igénybe vevő szakemberek aránya minimum 5%,
  • a záró rendezvényen részt vesz minimum 400 fő szakember.

Hosszútávú célok:

  • szakemberek munkájának hatékonysága nő
  • szakemberek közötti kommunikáció és együttműködés fokozódik
  • a közvetett célcsoport ellátásnak minősége javul
  • hosszútávú szakmai együttműködések alakulnak ki

A projekt célcsoportja:

Közvetlen célcsoport:

  • a régió civil és önkormányzati fenntartású, szociális és gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatásokat, módszertani, igazgatási feladatokat nyújtó szolgáltatóinak szakemberei és önkéntesei

Közvetett célcsoport:

  • a Dél-alföldi régió szociális, és gyermekjóléti, gyermekvédelmi szakemberei, önkéntesei által elért célcsoport.
  • Dél-alföldi régió lakossága.

A célcsoport igényei, szükségletei a régióban működő módszertanok közreműködésével jelennek meg a projektben. A projekt előkészítése során a konzorciumi tag módszertanok eddigi tapasztalatai alapján összeállított szakmai igényeket és megoldásokat vettük figyelembe. A projekt megvalósítása során egy részletes szükség és igényfelmérésre fog sor kerülni a területen dolgozók körében.

Részletes szakmai tartalom:

1. Projektmenedzsment

  • Szakmai irányító tevékenység végzése
  • Havonta ülésezik
  • Negyedévente belső monitoring

2. Konzorciumi testületi ülés

  • Értékeli a menedzsmentet, jóváhagyja a jelentéseket, stratégiai döntéseket hoz

3. Nyilvánosság biztosítása

  • A konzorciumi és egyéb partnerek weblapjain, a létrehozott interaktív weblapon és szakmai levelezőlistán keresztül

4. Eszközbeszerzés

  • A projekt tárgyi feltételeinek biztosítása, eszközbeszerzés

5. Szükségletfelmérés elkészítése

  • Előzetes felmérés alapján részletes szükséglet- és igényfelmérés készítése a szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatásokra vonatkozóan

6. Szakmai támogató szolgáltatási stratégia kidolgozása

  • Kidolgozásra kerül a projekt lezárulását követő 5 évre szóló, a szolgáltatás fenntarthatóságát biztosító működési és fenntartási terv

7. Jó gyakorlatok, módszerek összegyűjtése, feldolgozása

  • A szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szakmában működő gyakorlatok, módszerek, eszközök összegyűjtése, feldolgozása
  • Kiadvány készítése (2000 pld.)

8. Szakmai ellenőrzések, belső monitoring

  • A tréningek, szolgáltatások, projektmegvalósítás ellenőrzése,
  • Az ellenőrzések tapasztalatainak beépítése a szolgáltatásfejlesztésbe, szemináriumokba, tréningekbe

9. Beharangozó konferencia

  • Helyzetfeltárások bemutatása az érdeklődő szakemberek, önkéntesek számára
  • Legjobb gyakorlatok bemutatása, ajánlások nyújtása szakmai szervezetek együttműködésére, szolgáltatások hatékonyságának javítására, szakmaközi hálózatfejlesztésére
  • A projekt részletes bemutatása

10. Toborzás, kiválasztás

  • A konferencián, a szakmai, megyei és regionális médiában, közvetlenül az intézmények számára eljuttatott információs anyag, jelentkezési lap alapján a jelentkezők rögzítése
  • A szakmai támogató rendszerben résztvevő szakemberek toborzása kiválasztása. A kiválasztási szempontok meghatározása, a tréningeken résztvevő szakemberek kiválasztása, a szektorköziség, az ágazatköziség és az esélyegyenlőség figyelembe vételével, a szakmai képzettség és tapasztalat alapján

11. Szakemberek felkészítése, értékelési rendszer kialakítása

  • A szolgáltatást nyújtó szakemberek felkészítése a szakmai támogató rendszer működtetéséhez, fejlesztéséhez
  • Értékelési rendszer kialakítása már kipróbált folyamatértékelési rendszer, minőségbiztosítási rendszer alkalmazásával

12. Adatbázis elkészítése

  • A szolgáltatásokat nyújtó szakemberek számítógépes adatbázisának elkészítése, szakmai kompetenciáik összegyűjtése, tárolása

13. A szakmai támogató szolgáltatásokat nyújtó hálózat működtetése

  • Intézményekkel és szervezetekkel folyamatos kapcsolat fenntartása
  • A szakemberek rendelkezésre állása, konzultáció, tanácsadás biztosítása személyes és informatikai rendszeren keresztül

14. Diszpécser központ működtetése

  • a beérkező igényekre történő azonnali reagálás
  • szakemberek rendelkezésre állása
  • szolgáltatások finanszírozása, személyes találkozásokon, informatikai rendszeren keresztül

15. Szakmai támogató szolgáltatások biztosítása

  • Szupervízió és/vagy coaching biztosítása
  • Egyéni és csoportos szupervízió biztosítása, megszervezése
  • Kiégést megelőző tréningek, szolgáltatás módszertanát bővítő szakmai szemináriumok, tréningek biztosítása
  • Szakmai kerekasztalok, esetkonferenciák, interdiszciplináris együttműködések biztosítása
  • Multidiszciplináris együttműködési fórumok, konzultációs lehetőségek biztosítása
  • Szakmai műhelyek, tapasztalatcsere látogatások biztosítása a burn-out megelőzése érdekében (jó gyakorlatok beemelése a munkájukba)

16. Szakmai szervezetek érdekképviseleti tevékenységének támogatása

  • Szakemberek felkészítése
  • Szervezetfejlesztés, tanácsadás biztosítása

17. Zárókonferencia rendezése

  • Szegeden kerül megrendezésre (400 fő)
  • Eredmények, tapasztalatok bemutatása, a program ünnepélyes zárása