Dél-alföldi SZAK-TÁR létrehozása és működtetése
A projekt adatai:
- A TÁMOP 5.4.4-09/2-B-2009-0008 számú Dél-alföldi SZAK-TÁR: szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakemberek szakmai támogató rendszerének létrehozása és működtetése a Dél-alföldi régióban
Főpályázó: Béthel Alapítvány
Pályázat száma: TÁMOP 5.4.4-09/2-B-2009-0008
A támogatás összege: 105.069.720 Ft.
Konzorciumi partnerek: Szegedi Kistérségi Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény, Szeged Megyei Jogú Városi Önkormányzat Bölcsödéi Dél-Alföldi Regionális Módszertani Bölcsőde, Szentesi Családsegítő Központ
Projekt időtartama: 2010. 09. 01 – 2012. 08. 31.
A projekt általános célja:
- A régióban dolgozó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakemberek, illetve az e területeken tevékenykedő önkéntesek és laikusok ismereteinek, készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése. Konkrét cél a segítők munkája során felmerült igények alapján a Dél-alföldi SZAK-TÁR, szakmai támogató rendszer létrehozása a régióban, amely által megvalósul a segítő szakemberek, önkéntesek és laikusok személyiségfejlődése, erősödik a kompetenciájuk, fejlődik a szakmai tudásuk, és megelőzésre kerül a kiégésük.
Közvetlen célok:
- elkészül 1 db szükségletfelmérés,
- fejlődnek a szakemberek szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi ismeretei, készségei és kompetenciái,
- létrejön 1 db diszpécserközpont,
- létrejön 1 db, a jelen módszertani bázisokra épülő, szakmai támogató, segítő szolgáltatásokat nyújtó hálózat, regionális támogató centrum,
- felkészített szakemberek a szakmai támogató szolgáltatásra,
- elkészült 1 db regionális szakember adatbázis,
- elkészült 1 db szakmai támogató szolgáltatások iránti igényfelmérés módszertanát tartalmazó dokumentum,
- kidolgozásra került a szolgáltatástámogatás közvetítés módszertana,
- minimum 3000 konzultációs óra megvalósult,
- 2050 szupervíziós és/vagy coach óra került igénybevételre a célcsoport által,
- szakembereknek nyújtott tréningek tekintetében minimum 10 tematika került kidolgozásra,
- lebonyolított tréningek havi óraszáma minimum 64 óra,
- minimum 25 db esetkonferencia került megvalósulásra,
- a szolgáltatásokkal elért szakemberek aránya 30%,
- a szolgáltatásokat igénybe vevő szakemberek aránya minimum 5%,
- a záró rendezvényen részt vesz minimum 400 fő szakember.
Hosszútávú célok:
- szakemberek munkájának hatékonysága nő
- szakemberek közötti kommunikáció és együttműködés fokozódik
- a közvetett célcsoport ellátásnak minősége javul
- hosszútávú szakmai együttműködések alakulnak ki
A projekt célcsoportja:
Közvetlen célcsoport:
- a régió civil és önkormányzati fenntartású, szociális és gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatásokat, módszertani, igazgatási feladatokat nyújtó szolgáltatóinak szakemberei és önkéntesei
Közvetett célcsoport:
- a Dél-alföldi régió szociális, és gyermekjóléti, gyermekvédelmi szakemberei, önkéntesei által elért célcsoport.
- Dél-alföldi régió lakossága.
A célcsoport igényei, szükségletei a régióban működő módszertanok közreműködésével jelennek meg a projektben. A projekt előkészítése során a konzorciumi tag módszertanok eddigi tapasztalatai alapján összeállított szakmai igényeket és megoldásokat vettük figyelembe. A projekt megvalósítása során egy részletes szükség és igényfelmérésre fog sor kerülni a területen dolgozók körében.
Részletes szakmai tartalom:
1. Projektmenedzsment
- Szakmai irányító tevékenység végzése
- Havonta ülésezik
- Negyedévente belső monitoring
2. Konzorciumi testületi ülés
- Értékeli a menedzsmentet, jóváhagyja a jelentéseket, stratégiai döntéseket hoz
3. Nyilvánosság biztosítása
- A konzorciumi és egyéb partnerek weblapjain, a létrehozott interaktív weblapon és szakmai levelezőlistán keresztül
4. Eszközbeszerzés
- A projekt tárgyi feltételeinek biztosítása, eszközbeszerzés
5. Szükségletfelmérés elkészítése
- Előzetes felmérés alapján részletes szükséglet- és igényfelmérés készítése a szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatásokra vonatkozóan
6. Szakmai támogató szolgáltatási stratégia kidolgozása
- Kidolgozásra kerül a projekt lezárulását követő 5 évre szóló, a szolgáltatás fenntarthatóságát biztosító működési és fenntartási terv
7. Jó gyakorlatok, módszerek összegyűjtése, feldolgozása
- A szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szakmában működő gyakorlatok, módszerek, eszközök összegyűjtése, feldolgozása
- Kiadvány készítése (2000 pld.)
8. Szakmai ellenőrzések, belső monitoring
- A tréningek, szolgáltatások, projektmegvalósítás ellenőrzése,
- Az ellenőrzések tapasztalatainak beépítése a szolgáltatásfejlesztésbe, szemináriumokba, tréningekbe
9. Beharangozó konferencia
- Helyzetfeltárások bemutatása az érdeklődő szakemberek, önkéntesek számára
- Legjobb gyakorlatok bemutatása, ajánlások nyújtása szakmai szervezetek együttműködésére, szolgáltatások hatékonyságának javítására, szakmaközi hálózatfejlesztésére
- A projekt részletes bemutatása
10. Toborzás, kiválasztás
- A konferencián, a szakmai, megyei és regionális médiában, közvetlenül az intézmények számára eljuttatott információs anyag, jelentkezési lap alapján a jelentkezők rögzítése
- A szakmai támogató rendszerben résztvevő szakemberek toborzása kiválasztása. A kiválasztási szempontok meghatározása, a tréningeken résztvevő szakemberek kiválasztása, a szektorköziség, az ágazatköziség és az esélyegyenlőség figyelembe vételével, a szakmai képzettség és tapasztalat alapján
11. Szakemberek felkészítése, értékelési rendszer kialakítása
- A szolgáltatást nyújtó szakemberek felkészítése a szakmai támogató rendszer működtetéséhez, fejlesztéséhez
- Értékelési rendszer kialakítása már kipróbált folyamatértékelési rendszer, minőségbiztosítási rendszer alkalmazásával
12. Adatbázis elkészítése
- A szolgáltatásokat nyújtó szakemberek számítógépes adatbázisának elkészítése, szakmai kompetenciáik összegyűjtése, tárolása
13. A szakmai támogató szolgáltatásokat nyújtó hálózat működtetése
- Intézményekkel és szervezetekkel folyamatos kapcsolat fenntartása
- A szakemberek rendelkezésre állása, konzultáció, tanácsadás biztosítása személyes és informatikai rendszeren keresztül
14. Diszpécser központ működtetése
- a beérkező igényekre történő azonnali reagálás
- szakemberek rendelkezésre állása
- szolgáltatások finanszírozása, személyes találkozásokon, informatikai rendszeren keresztül
15. Szakmai támogató szolgáltatások biztosítása
- Szupervízió és/vagy coaching biztosítása
- Egyéni és csoportos szupervízió biztosítása, megszervezése
- Kiégést megelőző tréningek, szolgáltatás módszertanát bővítő szakmai szemináriumok, tréningek biztosítása
- Szakmai kerekasztalok, esetkonferenciák, interdiszciplináris együttműködések biztosítása
- Multidiszciplináris együttműködési fórumok, konzultációs lehetőségek biztosítása
- Szakmai műhelyek, tapasztalatcsere látogatások biztosítása a burn-out megelőzése érdekében (jó gyakorlatok beemelése a munkájukba)
16. Szakmai szervezetek érdekképviseleti tevékenységének támogatása
- Szakemberek felkészítése
- Szervezetfejlesztés, tanácsadás biztosítása
17. Zárókonferencia rendezése
- Szegeden kerül megrendezésre (400 fő)
- Eredmények, tapasztalatok bemutatása, a program ünnepélyes zárása